Szeretettel köszöntelek a MUNKA és HR klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MUNKA és HR klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MUNKA és HR klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MUNKA és HR klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MUNKA és HR klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MUNKA és HR klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MUNKA és HR klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MUNKA és HR klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Cikket közöltünk arról, hogy a Magyar Telekom jogutód cégei beperelték a társaságot tisztességtelen piaci magatartása miatt. Hozzánk írt levelében távközlési vállalat a per létezése mellett azt is tagadja, hogy magatartása tisztességtelen volna. A jogvita azonban nagyon is létezik, sőt eszkalálódik. Az, hogy a M-Telekom tisztességtelenül járt volna el, bíróság dönti majd el.
© Túry Gergely
|
„A cikket elolvasva örömmel nyugtáztuk, hogy a Magyar Telekomtól előzetesen kért és kapott információkat a cikkben korrekt, a HVG színvonalához méltó módon idézték és használták fel. Csak sajnálni tudjuk viszont – és ez késztet bennünket reagálásra –, hogy egy sor, cégünket nagyon is érintő, de egyáltalán nem helytálló állításról nem nyilváníthattunk véleményt. Ezt most utólag tesszük meg, hiszen különben nemcsak a Magyar Telekom jó hírneve sérülhet, hanem a hvg.hu olvasóinak jogos igénye is a pontos és hiteles tájékoztatásra.
Az
írás első részében ismertetett bírósági eljárás tárgya kizárólag a
Rework alkalmazásában álló (azaz a cikk további részében tárgyalt
munkaerő-kölcsönzésben nem érintett) munkavállalók jogutódlásának
jogszerűsége. Ezért a cikkben idézett véleménnyel ellentétben a Magyar
Telekomnak nem volt sem lehetősége, sem oka, sem szándéka, hogy ebben
az eljárásban akár „leplezze”, akár „felfedje” a más munkavállalókat,
más partnereket, más időpontban érintő elképzeléseit, amelyeket
időközben – az érintett dolgozók támogatásával – sikerült is
megvalósítania."
Mi sem állítottuk ennek az ellenkezőjét,
csak érdekesnek találtuk, hogy más munkavállalókkal, más partner
cégekkel, de ugyanabban az időpontban folyt a Rework dolgozóinak
kiszervezéséhez hasonlatos eljárás. A Magyar Telekom ugyanis 2005.
július 1-jén, azaz ugyanabban az időpontban szervezte ki tudakozó
üzletágának munkavállalóit a Reworkba (és egy Producteam nevű másik
kft.-be), mint helyezte át a másik három cég (Actual Budapest, Polinet
2000, illetve Hungarowork kft.) állományába, a későbbi
munkaerő-kölcsönzésben érintett alkalmazottait (telefonos
ügyfélszolgálat). Ráadásul az ötből 4 céggel – mint a felperesek által
a hvg.hu-hoz eljuttatott hivatalos papírokból kiderült - közel azonos
tartalmú szerződést is kötöttek öt évre.
A Magyar
Telekom, a hvg.hu-nak már a cikk írásakor is elismerte, 2008. február
29-ével felmondta azokat a szolgáltatási szerződéseket, amelyek alapján
az ügyfélszolgálati tevékenység egy részét külső vállalkozások látták
el. A lényegre szorítkozva azt is állítja a vállalat, döntése mellett
az szólt, hogy csoporton belül zajló integrációja keretében, az
ügyfél-elégedettsége növelése és a kiváló ügyfélkiszolgálása érdekében
integrált telefonos ügyfélszolgálatot kíván működtetni.
A
szerződések felmondásával összefüggésben a társaság budapesti és vidéki
call centereiben a korábban külső vállalkozások irányítása alatt,
eltérő foglalkoztatási formákban dolgozó munkatársakat 2008. március
1-jétől egységesen munkaerő-kölcsönzés keretében foglalkoztatjuk – áll
a hvg.hu-hoz eljuttatott cáfolatában. A munkaerő-kölcsönzési formát,
mint írják, többek között azért választották, mert jelentős számú
ügyfélszolgálati munkatársuk már hosszabb ideje ebben a foglalkoztatási
formában végzi a munkáját.
Ellentétben a volt partnerük
idézett állításával, szerintük a Magyar Telekom – diszkriminációmentes
módon – valamennyi érintett munkavállalónak lehetőséget teremtett a
további foglalkoztatásra, függetlenül attól, hogy valaki aktív vagy
passzív (gyed, gyes vagy táppénzes) állományban van. Egyetlen
munkavállaló jelentkezését sem utasították el, akkor sem, ha az illető
betegállományban vagy gyermek nevelése miatti fizetés nélküli
szabadságon volt, és az új kölcsönző partnereink több munkavállalót is
így alkalmaztak a Magyar Telekom megbízásából."
A kérdés már
csak az, hogy az egységes munkaerő-kölcsönzési forma egységes
lehetőségét március elsejétől hogyan teremthette meg a Magyar Telekom,
ha a passzív munkavállalók minden bizonnyal gyesen, gyeden, vagy tartós
betegállományban voltak január 2-án, amikor a központokat erről a
lehetőségről tájékoztatták. Ők erről az ajánlatról – mint a hvg.hu
megtudta - azóta sem kaptak hivatalos értesítést. Munkaviszonyukat – a
szerkesztőségünkbe mindhárom cég által eljuttatott állománylistája
alapján - összesen 4 fő mondta fel, a maradák, vagyis az állomány
közel tíz százaléka nem, s így ők feltehetően nem szerződhettek
munkaerő-kölcsönző cégekkel sem.
A vállalat jó hírneve és
etikus magatartása védelmében hangsúlyozza, hogy a cikkben szereplő
állításokkal ellentétben a Magyar Telekom sem "tisztességtelen
ajánlatot", sem "ultimátumot" nem adott az érintett dolgozóknak. Mint
írják, maga a cikk is utal arra, hogy ajánlatunk a korábbinál jobb
feltételeket tartalmazott. Senkinek nem került veszélybe a munkája és
megélhetése. Nem meglepő szerintük, hogy az érintettek örömmel fogadták
ajánlatunkat. A Magyar Telekom a március 1-jei váltást követően is a
korábbi munkavégzés helyén foglalkoztatja az egyes ügyfélszolgálati
központokban dolgozó alkalmazottakat. Elismerték, az ajánlatukat
elfogadó, a kölcsönzötti formát vállaló munkatársaknak a jövőben
jellemzően magasabb bért és kibővített szociális juttatási csomagot,
ezenfelül a társaságunktól korábban kiszervezett munkavállalóknak
egyszeri anyagi kompenzációt is biztosítanak. A cikkben olvasható
állítással ellentétben az érintett munkavállalók szerződésében a
munkavégzés helye garantált.
Elismerjük, egy ajánlat
tisztességességének megítélése – amíg azt nem a bíróság teszi -
meglehetősen szubjektív, ezért a cikk szerzője objektív szempontok
alapján próbált mérlegelni. Figyelembe vette, hogy az ajánlatot tevő
jegyzőkönyv tanúsága szerint nem tájékoztatta az alkalmazottakat arról,
miben különbözik számukra egy munkaerő-kölcsönzői jogviszony a
munkaviszonyhoz képest, amiért cserébe olyan magas juttatást ajánlott
fel nekik. Nem tudni biztosan és a szóban forgó cikk sem állította,
hogy a munkaerő-kölcsönzési szerződést aláírók munkája és a megélhetése
veszélybe került. Annyi bizonyos, hogy a kölcsönzési szerződés – a
Munka törvénykönyve szerint - kevesebb jogot biztosít a
munkavállalónak, mint a munkaviszony.
Nem utolsósorban a vállalat, mint írja, továbbra is cáfolja az írásban többször említett per létezését.
„Nem
tudunk perről, ami a Magyar Telekom ellen folyna ez ügyben, és a
cikkben említett április 10-i tárgyalásra sem kaptunk idézést.”
Hozzátették,
hogy arról sem tudnak, hogy az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz bejelentés
érkezett volna a Magyar Telekommal szemben diszkrimináció miatt, és nem
tudnak a Hatóság eljárásáról sem.
A szóban forgó per, amelynek
ügyiratszáma: 9.G.40.092/2008., a létezését mi sem bizonyítja
jobban a Fővárosi Bíróság Gazdasági kollégiumának végzése arról, hogy
az a keresetet kézbesítik az alperes Magyar Telekom felé. Ezt a
dokumentumot a felperesek ügyvédje, Csehi Zoltán juttatta el a
szerkesztőségünkbe.
A cikk végén olvasható kérdésfelvetés a
társaság szerint azt valószínűsíti, mintha a Magyar Telekom csoport a
tavaly októberben bejelentett, 15 százalékos létszámcsökkentéssel is
együtt járó hatékonyságnövelő intézkedéseit nem „valódi” leépítésekkel
valósítaná meg, hanem úgy, hogy „korábbi foglalkoztatottjai ugyanazon
munkát, ugyanazon a helyen kölcsönzöttként végzik el a jövőben”. A
valóság, mint írják, ezzel szemben az, hogy a létszámleépítés nincs
összefüggésben sem a 2005-ös outsourcing, sem pedig a 2008. márciustól
működő munkaerő-kölcsönzési projektjeink egyikével sem. "A
létszámleépítésben érintettekről a széles körben elismert Esély
programunk keretében gondoskodunk. Viszont a saját állományban történő
leépítés a munkaerő-kölcsönzés keretében foglalkoztatottak létszámától
függetlenül valósult meg 2007-ben, és attól független lesz a jövőben
is."
Jó lenne tudni, hogy miből jön majd össze a 15 százalékos létszámcsökkentés. Ezek szerint véletlen egybeesés, hogy a legnagyobb magyar távközlési vállalat integrációs törekvéseire hivatkozva több száz olyan munkavállalónak ajánlja fel 5-től 20 hónap közötti bérük egy összegben történő kifizetését, új jogviszonyért cserébe, akiknek már több éve nem dolgoznak, vagy soha nem is dolgoztak a vállalatnál. Nyilván mindehhez egyetlen érdeke fűződik csupán, mégpedig az "integráció".
![]() |
Salgó Andrea |
HVG
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Már a multik is! - Tanulj a Magyar Telekom munkavállalói példáján (hosszú, de megéri elolvasni)
Pesszimizmus vagy realitás? Nem sok jóra számítanak a magyar pályakezdői